BİR HAVACININ TAKABİLECEĞİ EN BÜYÜK ONURUN HİKAYESİ.
Bu
yazımda sizlerle birlikte tarihin farklı sayfalarını karıştırmak istiyorum. Anlatacağım
konu ise İlk Tayyareci Brövesi ve bu
brövenin tarihi gelişimi...
Bahis
konusu bröveyi incelediğim zaman sağ tarafı defne dallarından, sol tarafı ise
meşe dallarından olduğunu söylemek isterim, orta tarafta bir fiyonk, üst
tarafta Osmanlı tuğrası ve ortasında ise ay-yıldızlı eğri bir kanat olduğunu görebiliriz.
Brövedeki eğri kanadın sekiz sene boyunca Işıklar Hava Lisesi'nde de
kullanıldığını belirtmek isterim. Gel gelelim asıl meselemize…
1911
yılında kurulmuş olan tayyare bölüğü bu bröveyi 21 Ağustos 1916 tarihinde
tayyarecilerin şevk ve hevesini arttırmak ve bu sınıfta çalışan personele
hatıra olması amacıyla tayyareci ve rasıt zabitine verilmek üzere “Alamet-i
Mahsusa ve Alamet-i Hatıra” başlığı altında bir nizamname çıkartıldı. Bu
nizamname, 3 Ağustos 1914 yılından itibaren çalışanlara verildi.
Sorabilirsiniz; bundan önceki çalışanlara verilmedi mi bu bröve? Bu konu
hakkında pek fazla bilgiye ulaşamadık. Bunun nedenleri de Hava Kuvvetlerinin
çok fazla arşiv kayıtlarının olamaması. Tabi o zamanlar madalya, nişan gibi
eşyalar ister sivil olun ister asker buna hak kazandıysanız takabilirdiniz,
buna benzer bir olayda nizamnamede belirtiliyor. Bröveyi hak edebilecek kişiler
uçuş birliklerinde görev yapanlar, dört yıl aralıksız hizmet edenler, tayyare
kullananlar, tayyare kazası geçirenler ve hava gazisi olanlardır. Bu ilk
bröveyi tasarlayan kişi ise Cemil UÇMAN´dır. Şöyle bir konuya değinmek isterim
bu bröve Fransız ve Alman brövelerine çok benzemektedir. Bunun nedenini size kısaca
açıklayayım: Fransız Yüzbaşı de Goys, 1914 yılında Tayyare Mektebi Müdürü
olarak atanır -bu tarafı Fransa´dan esinlenme nedeni-, 1912 yılında İttihat ve
Terakki Fırkası iktidara geçer -bu tarafı da Alman brövesine benzediğini
açıklıyor.- gerisi zaten bellidir. Bizim ilk brövemiz Fransızlardan ya da
Almanlardan esinlenilerek yapılmıştır. Bu yorumu yaparken yanlışa da düşüyor
olabilirim. Belki de bu brövenin kabulü o zamanın şartları ve modası göz önünde
tutularak da yapılmış olabilir.
Sizlere
bröveyi tanıtmışken bir de bu uçucu brövesinin tarihine göz atalım:
1916-1932: Bu bröve yaklaşık olarak on altı sene boyunca
hizmette kaldı. Bu brövede ilk başta padişah tuğrası bulunurken sonrasında ise
T.C. ibaresi geldi.
1933-1946: Bu bröve yaklaşık olarak on üç sene boyunca
tedavülde kaldı. Aslında buna bröveden çok şapka kokardı diyebiliriz.
1947-1970: Bu sefer büyük ve köklü bir tasarım
değişikliğine gidilmiştir. Bu cümleyi kurarken şuna dayanarak söylüyorum,
bröveden çelenk kalkmış ve bu sefer kartalın üzerine ay yıldız eklenmiştir.
1970-…: Bu sefer ilk bröveye benzeyen bir bröve kabul
edilmiş. İki kanadın içinde bir ay-yıldız ibaresi mevcut fakat bu sefer bu
bröve eğimli değil ve çelenk bu brövede de var, eğer ki birinci sınıf pilot
brövesi almaya hak kazanırsanız bu çelengi de takabiliyorsunuz.
Aslında sizlere anlattığım tüm bröveler pilot brövesi;
bunun haricinde bir sürü de uçucu brövemiz mevcut.
Bir
de sizlere şimdiki bröveyi tanıtayım:
-Ay
yıldızlı bir kanat
-Yıldızlı
köprü: Bu köprüyü alabilmeniz için bir uçakla 2,500 saat uçuş yapmanız
gerekiyor
-Çelenkli
köprü: Bu köprüyü alabilmeniz için sizin Hava Kuvvetleri Komutanlığı uçuş
komutanı yani birinci dereceden pilot sertifikasını hak kazanmanız
gerekmektedir.
Şekil 1
1. DÜNYA SAVAŞINDA ALMAN PİLOT BRÖVESİ
https://www.epicmilitaria.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/k/sku2299bnew.jpg
Şekil 2
OSMANLI TAYYARECİ BRÖVESİ
https://historical.ha.com/itm/military-and-patriotic/wwi/world-war-i-turkish-pilot-s-badge/a/6021-57489.s?ic16=ViewItem-BrowseTabs-Auction-Archive-ThisAuction-120115
|
Şekil 3
FRANSIZ PİLOT BRÖVESİ
http://www.ww2wings.com/wings/wwi/france/images/presleyfrenchwwipilotfrtsm.jpg
|
Yorumlar
Yorum Gönder